HASTA HAKLARI BİRİMİ
Hasta Hakları: Sağlık hizmetlerinden faydalanma ihtiyacı bulunan fertlerin, sırf insan olmaları sebebiyle sahip bulundukları ve T.C. Anayasası, milletlerarası antlaşmalar, kanunlar ve diğer mevzuat ile teminat altına alınmış bulunan haklarını, ifade eder.
Hasta Hakları ile ilgili Mevzuat
01/08/1998 Tarih ve 23420 sayılı Resmi Gazetede Yayınlanan Hasta Hakları Yönetmeliği
08/05/2014 Tarih ve 28994 sayılı Resmi Gazetede Yayınlanan Hasta Hakları Yönetmeliği’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik
06/11/2014/tarihli ve 2014/32 sayılı Hasta Hakları Uygulama Genelgesi.
İlgili Mevzuatlar çerçevesinde hastanemiz Hasta Hakları Biriminde hizmet verilmektedir.
Ülkemizde; hastanelerde Hasta Hakları Uygulamaları (Pilot uygulama olarak) 2004 yılında başlamıştır. Konya ilinde hastanemiz de pilot uygulamaya dahil edilen hastanelerin içindedir. 2005 yılı sonu itibariyle Türkiye de tüm hastanelerde Hasta Hakları Birimleri kurulmuştur.
Hasta Hakları bütün sağlık kurum ve kuruluşlarında: Hasta memnuniyetinin arttırılması, insan hasiyetine yakışır şekilde herkesin hasta haklarından faydalanabilmesi, hak ihlallerinden korunabilmesi için, hasta/çalışan memnuniyetini ve güvenliğini gözeten bir yaklaşımla düzenlenmiştir
Hasta Hakları Birimine Başvuru Yolları:
Hasta ve yakınları tarafından sağlık hizmet sunucularına ilişkin başvurular;
1) hastahaklari.saglik.gov.tr internet adresine,
2) Doğrudan Kurumumuz Hasta Hakları Birimine
3) İl Sağlık Müdürlüğü’ne yapılabilmektedir.
Başvuru İçeriği:
1) Sorunum Çözülsün
2 )Görüş- Öneri
3) Teşekkür
4) Şikayet mahiyetinde olabilmektedir.
Hasta Hakları Birimimize doğrudan başvuru yapılması halinde başvuru kimlik ibrazı ile yazılı olarak alınır.
Hasta Hakları Birimimize ulaşan başvurular, değerlendirildikten sonra, varsa ilgilinin Hasta mağduriyeti giderilerek ve başvuru sahibine gerekli açıklama yapılarak yerinde çözümlenmeye çalışılır.
Yerinde çözümlenemeyen başvurular için birimimiz gerekli inceleme ve araştırmaları yaparak ilgili dosyayı hazırlar ve İl Sağlık Müdürlüğü Hasta Hakları Kuruluna HBBS (Hasta Başvuru Bildirim Sistemi) üzerinden havale edilir. İl Sağlık Müdürlüğü Hasta Hakları Kurulunda değerlendirilen şikayet dosyası sonucunu yine HBBS (Hasta Başvuru Bildirim Sistemi) üzerinden kurumunuza gönderir. Başvuru sonucu, başvuran ve çalışana Hasta Hakları Birimimiz tarafından bildirilir. Kurulun kararına göre dosya hak ihlali yok ise kapatılır. Hak ihlali olabileceği kanaati oluşmuş ise başhekimlik konu ile ilgili yeniden inceleme başlatır.
Kurumumuz Hasta hakları Biriminin yerinde çözüm mekanizmasının etkin hale getirilmesi, şikayet ve sorun çözme başvurularının birime ulaşmadan değerlendirilip çözümlenmesinin sağlanması ve Hasta Hakları birimimizin etkinliğinin arttırılması amacı ile kurulan, Hasta Hakları Birimi Müdahale Ekibimiz aktif olarak çalışmaktadır.
Temel Hasta Hakları
Hizmetten Genel Olarak Faydalanma Hakkı:
Adalet ve Hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde sağlık hizmetlerinden faydalanma. Irk, dil, din ve mezhep, cinsiyet, felsefi inanç, ekonomik ve sosyal durumları dikkate alınmadan hizmet alma hakkı vardır.
Bilgilendirilme ve Bilgi İsteme Hakkı
Her türlü sağlık hizmetinin ve imkanının neler olduğunu öğrenmeye ve sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü veya yazılı isteme hakkı vardır.
Sağlık Kuruluşunu, Personeli Tanıma, Seçme ve Değiştirme Hakkı
Sağlık kuruluşunu seçmeye, değiştirmeye ve seçtiği sağlık tesisinde verilen hizmetlerden faydalanmaya, sağlık hizmeti verecek, vermekte olan sağlık çalışanlarının kimliklerini, görev ve unvanlarını öğrenmeye seçme ve değiştirmeye hakkı vardır.
Hasta; tabi olduğu mevzuatın öngördüğü usül ve şartlara uyulmak kaydı ile,sağlık kurum ve kuruluşunu seçme ve seçtiği sağlık kuruluşunda verilen sağlık hizmetinden faydalanma hakkına sahiptir. Mevzuat ile belirlenmiş sevk sistemine uygun olmak şartı ile hasta sağlık kuruluşunudeğiştirebilir. Ancak,kuruluşu değiştirmenin hayati tehlikeye yol açıp açmayacağı vehastalığının daha da ağırlaşıp ağırlaşmayacağı hususlarında hastanın tabip tarafındanaydınlatılması ve hayati tehlike bakımından sağlık kuruluşunun değiştirilmesinde tıbbensakınca görülmemesi esastır.
Mahremiyet Hakkı
Hasta Hakları Yönetmeliği Madde 21- Hastanın, mahremiyetine saygı gösterilmesi esastır. Hasta mahremiyetinin korunmasını açıkça talep de edebilir. Her türlü tıbbi müdahale, hastanın mahremiyetine saygı gösterilmek suretiyle icra edilir.
Bilgilendirilmiş Rıza Hakkı
Hasta, tıbbi müdahaleyi gerçekleştirecek sağlık meslek mensubu tarafından tıbbi müdahale konusunda sözlü olarak bilgilendirilir.
Tıbbi müdahalelerde hastanın rızası gerekir
Güvenlik Hakkı
Herkesin, sağlık kurum ve kuruluşlarında güvenlik içinde olmayı bekleme ve bunu isteme,: Sağlık hizmetini güvenli bir ortamda alma hakkı vardır.
Dini Vecibeleri Yerine Getirebilme Hakkı
Sağlık kurum ve kuruluşlarının imkanları ölçüsünde hastalara dini vecibelerini serbestçe yerine getirebilmeleri için gereken tedbirler alınır, dini vecibeleri yerine getirmeye hakkı vardır
Saygınlık Görme ve Rahatlık Hakkı
Saygı, itina ve ihtimam gösterilerek, güler yüzlü, nazik, şefkatli bir ortamda, her türlü hijyenik şartlar sağlanmış gürültülü ve rahatsız edici bütün etkenler giderilmiş bir sağlık hizmeti almaya hakkı vardır.
Ziyaret ve Refakatçi Bulundurma Hakkı
Hasta ziyaretçilerinin kabul edilmesi, kurum veya kuruluşça belirlenen usul ve esaslara uygun olarak ve hastaların huzur ve sükunlarını bozacak fiil ve tutumlara sebebiyet vermeyecek şekilde gerçekleştirilir ve bu konuda gereken tedbirler alınır.
Refakatçi Bulundurma
Muayene ve tedavi sırasında hastaya yardımcı olmak üzere; mevzuatın ve kurum imkanlarının elverdiği ve hastanın sağlık durumunun gerektirdiği ölçüde, tedaviden sorumlu olan tabibin uygun görmesine bağlı olarak, refakatçi bulundurulması istenebilir. Bu hakkın nasıl ve ne zaman kullanılacağı ve bu konuda alınacak tedbirler, sağlık kurum ve kuruluşunun çalışma usül ve esaslarını gösteren mevzuata ayrıca düzenlenir.
Başvuru ve Dava Hakkı
Haklarının ihlali halinde, mevzuat çerçevesinde her türlü başvuru, şikayet ve dava hakkı vardır
Bilgilerin Gizli Tutulması Hakkı
Sağlık hizmetinin verilmesi sebebiyle edinilen bilgiler, kanun ile müsaadeedilen haller dışında, hiçbir şekilde açıklanamaz.
Tedaviyi Reddetme ve Durdurma Hakkı
Kanunen zorunlu olan haller dışında ve doğabilecek olumsuz sonuçların sorumluluğu hastaya ait olmak üzere; hasta kendisine uygulanması planlanan veya uygulanmakta olan tedaviyi reddetmek veya durdurulmasını istemek hakkına sahiptir. Bu halde, tedavinin uygulanmamasından doğacak sonuçların hastaya veya kanuni temsilcilerine veyahut yakınlarına anlatılması ve bunu gösteren yazılı belge alınması gerekir.
HASTALARIN UYMASI GEREKEN KURALLAR
Hasta Hakları Yönetmeliği’nin 42. Maddesi (a) bendinde “ Hasta sağlık hizmeti alırken aşağıdaki kurallara uyar” denilmektedir
1.Başvurduğu sağlık kurum ve kuruluşlarının kural ve uygulamalarına uygun davranır ve katılımcı bir yaklaşımla teşhis ve tedavi ekibinin bir parçası olduğu bilinciyle hareket eder.
2. Yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları, gördüğü tedavileri ve tıbbi müdahaleleri, eğer varsa halen kullandığı ilaçları ve sağlığıyla ilgili bilgileri mümkün oldukça eksiksiz ve doğru olarak verir.
3. Hekim tarafından belirlenen sürelerde kontrole gelerek tedavisinin gidişatı hakkında geri bildirimlerde bulunur.
4. Randevu tarih ve saatlerine uyar ve değişiklikleri ilgili yere bildirir.
5. İlgili mevzuata göre öncelik tanınan hastalar ile diğer hastaların ve personelin haklarına saygı gösterir.
6. Personele sözlü ve fiziki saldırıya yönelik davranışlarda bulunmaz.
7. Haklarının ihlal edildiğini düşündüğünde veya sorun yaşadığında hasta hakları birimine başvurur.
konyadhs20.hastahk@saglik.gov.tr